Wednesday, February 3, 2016

SENTUHAN, PENAWAR MASALAH EMOSI ANDA DAN PASANGAN

Pegangan tangan, menguatkan daya tahan emosi anda. peganglah tangan pasangan anda selalu.
sumber gambar: Google
Berpegangan Tangan.

     Satu kajian yang dijalankan oleh pakar Psikologi University of Virginia, Dr. James Coan menunjukkan bahawa,

Memegang tangan pasangan anda atau sesiapa sahaja mewujudkan satu kesan yang menenangkan bagi emosi manusia.

      Ia dapat mengurangkan tekanan emosi, ketakutan, kekeliruan , panic, kesakitan dan emosi negatif lain dengan jumlah pengurangan yang sangat banyak.

Dr. James Coan, salah seorang penyelidik, berkata,

      "Kami mendapati bahawa memegang tangan, tidak kira siapa, dapat membuatkan otak kita mempunyai daya tahan yang tinggi dalam menghadapi masalah emosi."

      ‘DAN, kajian tersebut juga turut menunjukkan bahawa kesan yang hebat itu dapat dilihat dengan lebih jelas apabila subjek memegang tangan PASANGAN MEREKA berbanding dengan orang yang tidak dikenali '.

      Jadi, jika pegangan tangan pasangan anda boleh mengurangkan kesakitan emosi anda, ia pasti boleh memberikan kesan yang sama kepada pasangan anda. Jadi, apakah yang menghalang anda untuk memgang tangan pasangan anda?

Demi kestabilan emosi anda, jangan teragak-agak untuk pegang tangan pasangan anda dengan kerap.


     Usah dihirau apa orang lain kata. Yang penting, di pegangan tangan pasangan anda terdapat ubat kepada masalah emosi anda dan ia juga meningkatkan perasaan kasih sayang antara anda dan pasagan.


   Kita telah perbincangkan di artikel sebelum ini bahawa dengan adanya KASIH SAYANG antara anda dan pasangan, ianya seolah-olah satu jaminan yang selamat kepada toleransi dan kebahagiaan rumahtangga anda.

     Tidak kira pasangan atau anak atau ibu dan ayah, ianya dapat meningkatkan sentuhan emosi antara anda dan orang yang anda sayangi.


PERINGATAN!

Jangan sesekali menolak sentuhan fizikal dari pasangan anda.

     Kajian menunjukkan, sementara memegang tangan pasangan anda memberikan kelegaan segera dari kesakitan emosi, PENOLAKAN yang sama akan menyebabkan kejutan yang sama seperti kejutan buku lali ke otak manusia “the same shock as the ankle shock to human brain”.

Ini juga menjelaskan bahawa kurangnya sentuhan kasih sayang secara fizikal antara pasangan di dalam rumahtangga boleh menjadi sangat merbahaya kepada emosi kedua-dua pihak samada mereka perasan atau tidak.


Jadi, pastikan anda memberikan sentuhan fizikal semudah sentuhan tangan dengan pasangan setiap hari.

     Untuk kesejahteraan emosi anda dan pasangan, sekaligus menyemarakkan lagi perasaan sayang anda anda dan pasangan tanpa berhabis ribuan ringgit menempah hotel mewah di resort bertaraf lima bintang.
mudah kan?

No comments:

Post a Comment