Wednesday, February 3, 2016

PENTINGNYA SOALAN YANG BETUL UNTUK MENGETAHUI PUNCA SEBENAR MASALAH ANDA

Semua diberi semua tak kena
Sumber gambar: Google

Pernah anda melayani kerenah seorang budak kecil yang menangis?

     Semua diberi semua tak kena. Selagi tidak dapat apa yang dia nak, selagi tu dia menangis sekuat-kuatnya. Sehingga dia tertidur kepenatan sendiri, namun sebaik saje dia bangun, terus sambung menangis.

      Kita pening kepala, apa sebenarnya yang dia nak? setahu kita, apa yang dia nak kita dah beri. Makan, susu, air, mandi, mainan, semua dah beri. Bila periksa suhu badan, ok, tekak, ok, perut ok. tapi nangisnya seolah-olah kita tak bagi dia bernafas. Tak henti-henti.

     Tiba-tiba, datang seorang kawan kita, bercerita sikit dengan budak kecil tersebut, terus senyap. bila kita tengok, rupanya, apa yang dia inginkan dari tadi cuma untuk menukar kepada baju yang lain, atau seluar yang lain, atau tak mahu rambutnya disikat atau perkara-perkara kecil yang lain yang kita tidak terfikir.

    Sebaik sahaja dapat tukar baju lain, terus senyap. sepi. senyum, bermain, gelak ketawa seperti biasa. seperti tak ada apa berlaku. Garu kepala kita kehairanan.

Pernah?

Bagaimana pula dengan orang dewasa?

Seringkali saya diberitahu oleh pengadu,

     "Nurul.. akak tak tahan dah. Suami akak tu tak pernah nak berubah. Selalu ajak solat dia taknak. Bulan puasa pun dia tak nak puasa tanpa sebab. penat akak nak jaga anak sorang-sorang. makan pakai anak, makan pakai dia semua akak yang kene uruskan. Dia tahu balik rumah lewat malam, sampai rumah anak dah siap, makanan dia dah siap, baju dia dah siap, tinggal tidur je. Akak pulak asyik ditipunya aje. kata kerja lebih masa, tapi takda di pejabat. telefon disorokkan dari akak. Akak penat dah Nurul. Akak tak tahan dah..."

Ada lagi sambungannya, tapi cukuplah saya kongsikan yang sikit tu sahaja.

Apa yang anda akan lakukan jika anda diberitahu oleh rakan anda aduan-aduan seperti di atas?

     Naturally, kita akan cuba tenangkan dia dan cuba buat penilaian kita, seterusnya kita berikan beberapa cadangan yang sesuai berdasarkan apa yang dia adukan pada kita. Cadangan bagi satu per satu masalah yang dikatakan menjadi penyebab masalah emosinya.

     Tapi pada kebanyakan masa, semua cadangan ditolak mentah-mentah, seolah-olah semua cadangan yang dikongsi adalah bukan opsyen. Lantas, apa sebenarnya masalahnya? Kenapa semua ‘possible solution’ adalah bukan opsyen?

Satu sahaja jawapannya.

Iaitu,

     Semua masalah yang disenaraikan, semua ‘pot pet pot pet’ nya selama ini BUKANLAH masalah sebenar yang menghantui emosinya.


Apa masalah anda yang sebenar-benarnya?
sumber gambar Google


      Jika ia adalah masalah sebenar, sudah pasti cadangan-cadangan yang diberikan dapat membawa kepada satu solution yang dapat dipakai walaupun pada mulanya semua cadangan adalah tidak sesuai.

     Pada kebanyakan masa, cadangan-cadangan pertama akan dapat menjadi titik tolak kepada pencarian opsyen yang boleh diambil sebagai langkah untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi sekaligus memperbaiki emosi pengadu dan meningkatkan kebolehan menghadapi masalah pengadu.

    Jika masalah sebenar masih TIDAK JELAS. Bagaimana nak tolong? Macam mana nak bantu memikirkan jalan keluar bagi masalah emosi yang dihadapi? 

Bagaimana ANDA sendiri ingin memperbaiki emosi anda jika masalah sebenar yang menganggu emosi anda tu anda tak dapat kenalpasti?

 
Sumber: Google

     Jadi apakah soalan seterusnya yang perlu disoal kepada pengadu? apa soalan yang anda perlu tanya pada diri sendiri untuk membantu diri anda?

      Adakah soalan seperti, ‘apa lagi yang suami aku dah buat selain tu?’ atau “kenapa dia tak solat? Ada aku ajak dia solat berjamaah di masjid? Ada anak-anak minta dia ajarkan solat kepada mereka?”

     Semua soalan-soalan tersebut adalah tidak dapat dipakai. Malah, jika itu soalan yang diajukan, ianya akan menyebabkan pembaziran masa, pembaziran emosi, dan pembaziran waktu tersisa sebelum masalah emosi menjadi lebih parah kerana ianya tetap tidak dapat menyelesaikan masalah pengadu.

Jadi apakah soalan yang tepat?

Soalan yang tepat ialah, 


     Apa sahaja bentuk soalan yang membolehkan pengadu memberitahu dengan jelas APA SEBENARNYA SATU MASALAH yang menjadi PUNCA TUNJANG kepada masalah emosi pengadu. 


    Apa soalannya secara specific? Ia bergantung kepada emosi pengadu, latar belakang pengadu, personality pengadu dan bermacam faktor yang perlu diambil kira.

     Yang penting, jawapan perlu dikorek dari pegadu, tanpa membuatkan pengadu menokok tambah cerita, memutarbelit masalah, menyorokkan fakta, atau malu memberitahu hal sebenar.

     Ini semua penting untuk kita tahu punca masalah sebelum kita teruskan dengan langkah penyelesaian yang munasabah.

     Macam kes di atas, walaupun berpuluh-puluh masalah disuarakan, akhirnya apabila ditanya dan digali dengan berhemah dan berhati-hati, dengan menyentuh masalah-masalah yang diutarakan satu per satu dan dengan melihat reaksi serta emosi pengadu terhadap setiap masalah yang disentuh, dapat disimpulkan bahawa masalah utama pengadu yang membawa kepada tekanan emosinya hanyalah satu. Iaitu ‘Scandal’ suami.

     Kesimpulannya, walaupun si suami terus menerus tidak mengubah tabiat rokoknya, tidak solat dengan betul, tidak puasa di bulan Ramadhan, bejudi, atau apa-apa pun masalah lainnya, itu tidak menjadi satu tekanan emosi yang terlalu kuat untuk pengadu tahan KECUALI menduakan pengadu.

     Maksudnya, pegadu akan masih dapat bertahan walau dengan perangai-perangai buruk suaminya yang lain, SELAGIMANA suaminya TAAT padanya dan tidak mempunyai perempuan lain.

 Dengan mengetahui punca ini, saya telah menjimatkan banyak masa dengan hanya fokus kepada masalah itu sahaja tanpa perlu menyentuh puluhan lagi maslah yang diutarakan.


Nampak tak?

Bagaimana dengan ‘tackle the right issue’ dan ‘asking the right question in the right way’ membolehkan kita menjimatkan banyak masa dan tekanan emosi. Mengurangkan pening kepala kita untuk cuba merungkai satu per satu kesemua masalah yag disenaraikan.

Ia juga mempercepatkan kita memfokuskan masa dan tenaga kita hanya kepada masalah yang betul seterusnya membolehkan kita memberikan nasihat yang betul sekaligus mencerahkan kebarangkalian penamatan tekanan emosi pengadu dengan lebih selamat dan pantas.

Apa kesimpulan yang boleh kita dapat dari contoh di atas?

Iaitu, 

Pentingnya anda pergi mendapatkan bantuan masalah emosi anda. 
Dan, pentingnya mendapatkan nasihat emosi daripada pakar. 

     Supaya perunding masalah boleh bertanyakan masalah yang betul kepada anda dan menyentuh masalah yang tepat untuk mengakhiri tekanan emosi anda.

Mengapa?

Sekali lagi.

     Tidak semua orang mempunyai kebolehan dan skil mengenalpasti punca masalah emosi yang betul, bertanyakan soalan yang betul dengan cara yang betul. 

     
     Lebih-lebih lagi ahli keluarga anda atau sahabat anda ATAUPUN diri anda sendiri yang pada kebanyakan masa dikaburi oleh emosi yang kuat seperti anda kerana sayang mereka dan ‘concern’ mereka terhadap anda.



       Dapatkan bantuan daripada sumber yang betul supaya anda dapat ketahui punca sebenar masalah anda dengan cepat, sekaligus anda dapat nasihat yang lebih tepat dan cepat.

No comments:

Post a Comment