Semua diberi semua tak kena Sumber gambar: Google |
Pernah
anda melayani kerenah seorang budak kecil yang menangis?
Semua
diberi semua tak kena. Selagi tidak dapat apa yang dia nak, selagi tu dia
menangis sekuat-kuatnya. Sehingga dia tertidur kepenatan sendiri, namun sebaik
saje dia bangun, terus sambung menangis.
Kita
pening kepala, apa sebenarnya yang dia nak? setahu kita, apa yang dia nak kita
dah beri. Makan, susu, air, mandi, mainan, semua dah beri. Bila periksa suhu
badan, ok, tekak, ok, perut ok. tapi nangisnya seolah-olah kita tak bagi dia
bernafas. Tak henti-henti.
Tiba-tiba,
datang seorang kawan kita, bercerita sikit dengan budak kecil tersebut, terus
senyap. bila kita tengok, rupanya, apa yang dia inginkan dari tadi cuma untuk
menukar kepada baju yang lain, atau seluar yang lain, atau tak mahu rambutnya
disikat atau perkara-perkara kecil yang lain yang kita tidak terfikir.
Sebaik
sahaja dapat tukar baju lain, terus senyap. sepi. senyum, bermain, gelak ketawa
seperti biasa. seperti tak ada apa berlaku. Garu kepala kita kehairanan.
Pernah?
Bagaimana
pula dengan orang dewasa?
Seringkali
saya diberitahu oleh pengadu,
"Nurul..
akak tak tahan dah. Suami akak tu tak pernah nak berubah. Selalu ajak solat dia
taknak. Bulan puasa pun dia tak nak puasa tanpa sebab. penat akak nak jaga anak
sorang-sorang. makan pakai anak, makan pakai dia semua akak yang kene uruskan.
Dia tahu balik rumah lewat malam, sampai rumah anak dah siap, makanan dia dah
siap, baju dia dah siap, tinggal tidur je. Akak pulak asyik ditipunya aje. kata
kerja lebih masa, tapi takda di pejabat. telefon disorokkan dari akak. Akak
penat dah Nurul. Akak tak tahan dah..."
Ada
lagi sambungannya, tapi cukuplah saya kongsikan yang sikit tu sahaja.
Apa
yang anda akan lakukan jika anda diberitahu oleh rakan anda
aduan-aduan seperti di atas?
Naturally,
kita akan cuba tenangkan dia dan cuba buat penilaian kita, seterusnya kita
berikan beberapa cadangan yang sesuai berdasarkan apa yang dia adukan pada
kita. Cadangan bagi satu per satu masalah yang dikatakan menjadi penyebab
masalah emosinya.
Tapi
pada kebanyakan masa, semua cadangan ditolak mentah-mentah, seolah-olah semua
cadangan yang dikongsi adalah bukan opsyen. Lantas, apa sebenarnya masalahnya?
Kenapa semua ‘possible solution’ adalah bukan opsyen?
Satu
sahaja jawapannya.
Iaitu,
Semua
masalah yang disenaraikan, semua ‘pot pet pot pet’ nya selama ini BUKANLAH
masalah sebenar yang menghantui emosinya.
Apa masalah anda yang sebenar-benarnya? sumber gambar Google |
Jika
ia adalah masalah sebenar, sudah pasti cadangan-cadangan yang diberikan dapat
membawa kepada satu solution yang dapat dipakai walaupun pada mulanya semua
cadangan adalah tidak sesuai.
Pada
kebanyakan masa, cadangan-cadangan pertama akan dapat menjadi titik tolak
kepada pencarian opsyen yang boleh diambil sebagai langkah untuk menyelesaikan
masalah yang dihadapi sekaligus memperbaiki emosi pengadu dan meningkatkan
kebolehan menghadapi masalah pengadu.
Jika
masalah sebenar masih TIDAK JELAS. Bagaimana nak tolong? Macam mana nak bantu
memikirkan jalan keluar bagi masalah emosi yang dihadapi?
Bagaimana ANDA sendiri ingin memperbaiki emosi anda jika masalah sebenar yang menganggu emosi anda tu anda tak dapat kenalpasti?
Jadi
apakah soalan seterusnya yang perlu disoal kepada pengadu? apa soalan yang anda perlu tanya pada diri sendiri untuk membantu diri anda?
Adakah
soalan seperti, ‘apa lagi yang suami aku dah buat selain tu?’ atau “kenapa
dia tak solat? Ada aku ajak dia solat berjamaah di masjid? Ada anak-anak minta dia ajarkan solat kepada mereka?”
Semua
soalan-soalan tersebut adalah tidak dapat dipakai. Malah, jika itu soalan yang
diajukan, ianya akan menyebabkan pembaziran masa, pembaziran emosi, dan
pembaziran waktu tersisa sebelum masalah emosi menjadi lebih parah kerana ianya
tetap tidak dapat menyelesaikan masalah pengadu.
Jadi
apakah soalan yang tepat?
Soalan
yang tepat ialah,
Apa sahaja bentuk soalan yang membolehkan pengadu memberitahu
dengan jelas APA SEBENARNYA SATU MASALAH yang menjadi PUNCA TUNJANG kepada
masalah emosi pengadu.
Apa soalannya secara specific? Ia bergantung kepada
emosi pengadu, latar belakang pengadu, personality pengadu dan bermacam faktor
yang perlu diambil kira.
Yang
penting, jawapan perlu dikorek dari pegadu, tanpa membuatkan pengadu menokok
tambah cerita, memutarbelit masalah, menyorokkan fakta, atau malu memberitahu
hal sebenar.
Ini
semua penting untuk kita tahu punca masalah sebelum kita teruskan dengan
langkah penyelesaian yang munasabah.
Macam
kes di atas, walaupun berpuluh-puluh masalah disuarakan, akhirnya apabila
ditanya dan digali dengan berhemah dan berhati-hati, dengan menyentuh
masalah-masalah yang diutarakan satu per satu dan dengan melihat reaksi serta emosi pengadu terhadap setiap masalah yang disentuh, dapat disimpulkan bahawa
masalah utama pengadu yang membawa kepada tekanan emosinya hanyalah satu. Iaitu
‘Scandal’ suami.
Kesimpulannya,
walaupun si suami terus menerus tidak mengubah tabiat rokoknya, tidak solat dengan
betul, tidak puasa di bulan Ramadhan, bejudi, atau apa-apa pun masalah lainnya,
itu tidak menjadi satu tekanan emosi yang terlalu kuat untuk pengadu tahan
KECUALI menduakan pengadu.
Maksudnya,
pegadu akan masih dapat bertahan walau dengan perangai-perangai buruk suaminya
yang lain, SELAGIMANA suaminya TAAT padanya dan tidak mempunyai perempuan lain.
Dengan
mengetahui punca ini, saya telah menjimatkan banyak masa dengan hanya fokus
kepada masalah itu sahaja tanpa perlu menyentuh puluhan lagi maslah yang
diutarakan.
Nampak
tak?
Bagaimana
dengan ‘tackle the right issue’ dan ‘asking the right question in the right
way’ membolehkan kita menjimatkan banyak masa dan tekanan emosi. Mengurangkan
pening kepala kita untuk cuba merungkai satu per satu kesemua masalah yag
disenaraikan.
Ia
juga mempercepatkan kita memfokuskan masa dan tenaga kita hanya kepada masalah
yang betul seterusnya membolehkan kita memberikan nasihat yang betul sekaligus
mencerahkan kebarangkalian penamatan tekanan emosi pengadu dengan lebih selamat
dan pantas.
Apa
kesimpulan yang boleh kita dapat dari contoh di atas?
Iaitu,
Pentingnya anda pergi mendapatkan bantuan masalah emosi anda.
Dan, pentingnya mendapatkan nasihat emosi daripada pakar.
Supaya perunding masalah boleh bertanyakan masalah yang betul kepada anda dan
menyentuh masalah yang tepat untuk mengakhiri tekanan emosi anda.
Mengapa?
Sekali
lagi.
Tidak
semua orang mempunyai kebolehan dan skil mengenalpasti punca masalah emosi yang
betul, bertanyakan soalan yang betul dengan cara yang betul.
Lebih-lebih lagi
ahli keluarga anda atau sahabat anda ATAUPUN diri anda sendiri yang pada kebanyakan masa dikaburi oleh
emosi yang kuat seperti anda kerana sayang mereka dan ‘concern’ mereka terhadap
anda.
Dapatkan
bantuan daripada sumber yang betul supaya anda dapat ketahui punca sebenar
masalah anda dengan cepat, sekaligus anda dapat nasihat yang lebih tepat dan
cepat.
No comments:
Post a Comment