Wednesday, February 3, 2016

3 TIPS SELAMATKAN RUMAH TANGGA ANDA DI ZAMAN KRISIS EKONOMI


 Apa yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan krisis ekonomi menghancurkan rumahtangga anda?

1. KENALI CARA KOMUNIKASI PASANGAN ANDA

Perhatikan cara pasangan anda enyampaikan pesanan kepada anda
Sumber gambar: Google

Bagaimana? 

        Dengan mengenali personaliti mereka, cara mereka berfikir, cara mereka bertindak balas kepada tindakan anda.

Contohnya, 

      Jika isteri anda tanya anda banyak soalan yang terlalu jelas jawapannya bagi anda, jawab je. jangan malas jawab.

    Ini kerana kebanyakan wanita memang perlukan jawapan yang jelas dalam semua soalan, perancangan yang jelas yang disebut berulang kali. Mereka adalah makhluk Tuhan yang selalunya teliti dalam perancangan dan kurang terbuka kepada surprise decision making.

      Masalah berlaku bila si isteri menerjah suami dengan soalan yang terperinci, si suami yang biasanya secara semulajadi lebih cenderung kepada flexibility dalam membuat keputusan akan malas nak jawab. 

         Mereka selalunya akan diam sahaja. bagi mereka, lebih mudah jika anggap seperti soalan-soalan tersebut tak pernah diajukan. kerana mereka lebih suka perkara-perkara tertentu lebih terbuka untuk diputuskan mengikut masa dan keadaan. yelah, kalau dijawab nanti, jika sampai masa apa yang dibuatnye lain, sah akan kena menjawab lagi.

         si isteri pula biasanya takkan berhenti menyoal hingga mendapat jawapan yang memuaskan hati. si suami pula lama-lama akan rimas soalan tak putus-putus dari mulut isteri, maka pada kebanyakan masa, mahu tak mahu, pertengkaran akan bermula juga.

       Begitu juga dengan isteri. jika suami tidak jawab soalan anda, biarkan. beri ruang kepada suami untuk menjawab soalan anda apabila dia bersedia untuk jawab. Jangan ulang soalan tu banyak kali. Kerana ia akan memburukkan lagi keadaan. Ibarat mendudukkan belon yang penuh angin, menunggu masa untuk meletup.

      Kerana uniknya lelaki, mereka dalam kebanyakan masa tidak suka jawab soalan yang terlalu terperinci kerana mereka menginginkan kebebasan untuk membuat keputusan.

Contohnya......

        Bila suami isteri bersetuju untuk keluar makan, sebelum bersiap lagi si isteri akan mula bertanya nak makan di mana. ini kerana mereka perlu sesuaikan pakaian dengan tempat makan yang akan dituju. Jika berpakaian tidak sesuai dengan suasana, si suami juga yang akan mula menyuarakan rasa tak puas hati.

         Manakala kebanyakan lelaki lebih selesa untuk pilih tempat makan di dalam perjalanan.

         Dan situasi ini selalunya berakhir dengan perselisihan faham.

         Anda familiar dengan keadaan ini?

       Ini bukan ego, bukan degil. Ini adalah disebabkan perbezaan cara berkomunikasi lelaki dan wanita. Kita memang dilahirkan dengan perbezaan ini.

       Jika anda faham perbezaan-perbezaan ini, anda akan dapat lihat perbezaan dalam toleransi anda dan pasangan dalam komunikasi. In syaa Allah, banyak masalah komukasi bukan lagi masalah bagi anda dan anda akan lebih mudah untuk jatuh cinta dengan pasangan anda lagi dan lagi setiap hari.


2. WAJIBKAN PERUNTUKAN PERCUTIAN KELUARGA

Percutian keluarga adalah Wajib untuk masa depan keluarga anda.
Sumber gambar: Google

       Jangan sesekali anda mansuhkan peruntukan holiday bersama keluarga. 
       
      Sebaliknya, kecilkan skala percutian anda. contohnya, daripada plan ke luar negara, kecilkan skala kepada hanya di dalam negara. 

    Tapi jangan sesekali anda hapuskan sepenuhnya peruntukan tersebut. Dengan itu, anda dapat mengekalkan rutin wajib keluarga anda untuk anda 'recharge' kasih sayang anda dengan pasangan dan anak anda.


3. PILIH PEKERJAAN SAMBILAN DENGAN BIJAK

        Cari pendapatan sambilan yang memerlukan kerja dan masa anda yang sedikit tetapi memberikan pendapatan yang lumayan.

        Ingat, MASA yang SEDIKIT, PULANGAN yang BANYAK.

        Contohnya, jika anda berkebolehan untuk mengambil upah menghantar surat khabar dari rumah ke rumah kepada 17 buah rumah dengan upah RM5 ringgit sehari, dan anda juga berkebolehan menghantar surat syarikat-syarikat korporate dengan upah RM15 ringgit setiap hantaran dokumen, pilihlah yang lebih menguntungkan dengan masa yang sedikit.
    



         Jadikan diri anda pengguna masa yang bijak. Tanpa anda perlu abaikan masa depan anda bersama keluarga anda.




No comments:

Post a Comment