Wednesday, March 23, 2016

LAMBAT MENDAPATKAN BANTUAN EMOSI --------> SUICIDAL

Assalamualaikum w.b.t,
Harini kami Ani-Ara ingin berkongsi mengenai kesedaran betapa pentingnya untuk mendapatkan bantuan pada masalah emosi dengan kadar yang segera.






Isu masalah emosi dan mental dewasa kini makin menjadi-jadi, terutamanya dalam masalah rumahtangga. Apabila pasangan suami isteri tertekan dengan masalah emosi yg terlampau teruk, maka akan berlakulah perbuatan ‘BUNUH DIRI’ @ perbuatan ‘MEMBUNUH/MENCEDERAKAN ORANG LAIN’. Ini dapat dibuktikan dengan kes-kes suami bunuh isteri, isteri bunuh anak, anak bunuh diri dan sebagainya. Inilah akibatnya apabila kita tak mendapatkan bantuan emosi segera.

Bayangkan. Anda cuba untuk tanam pokok, mula-mula anda siram selalu, kemudian selang sehari, kemudian selang 2 hari.. dengan anggapan, alaah, dah siram haritu oklah. Atau in syaa Allah pokok tu boleh hidup lagi sehari, tak mati. Tiba-tiba suatu hari anda sedar yang daun pokok tu dah kuning, dari satu dah jadi hampir separuh pokok.

Anda jadi gelabah dan mula siram pokok tersebut. Namun, selepas hari ke hari anda siram, daun-daunnya tetap semakin kekuningan. Malah, kulit batang pokoknya semakin kering, tak kira berapa banyak anda siram air sehari.   

Akhirnya, anda terpaksa akur yg anda telah kehilangan pokok itu. Dia telahpun mati sebelum semua daunnya menjadi kuning dan kering. Kerana dalamnya dah mati, walau ada daun yg masih hijau menipu anda bahawa ia masih hidup.

Mahukah anda menjadi seperti pokok tersebut?

Adakah anda pasti masalah anda masih dalam keadaan yg tidak mematikan dalaman anda?

Adakah anda pasti anda ingin ‘MATI’ dalamah dahulu baru anda ingin mendapatkan bantuan?

Adakah anda kira jika anda telah ‘MATI’ dalaman, 
anda masih boleh berfikir untuk mendapatkan bantuan?


Usah biarkan perkara ini terjadi kepada rumahtangga dan keluarga anda. 
Cegahlah sebelum terlambat.

Untuk mendapatkan khidmat Perundingan Psikologi Keluarga dengan kami, 
bolehlah hubungi kami Ani-Ara di 011-2160 2147.


No comments:

Post a Comment